tiistai 26. heinäkuuta 2016

Haaveista totta, Florida Osa 1: Miami

Yksi pitkäaikaisista matkailu-unelmistani toteutui tänä kesänä, kun matkustin kesäkuussa Miami Beachille Yhdysvaltoihin. Auringonpaisteestaan ja lämmöstään tunnettu Florida oli minulle kuitenkin ennestään tuttu, sillä olin kaksi vuotta aiemmin tähän astisen elämäni parhaimmalla matkalla Orlandossa. USA ei suotta ole lempimatkakohteeni, sillä voisin matkustaa sinne aina uudelleen ja uudelleen.

Reilun viikon mittainen loma piti sisällään nähtävyyksiä, treenaamista, auringonottoa ja shoppailua. Päivät olivat täynnä ohjelmaa kuten ohjattuja retkiä, omatoimista tekemistä sekä rentoutumista. Nämä kaikki voi sijoittaa yhden kategorian alle, seikkailun. Paljon oli nähtävää ja koettavaa, ja olenkin poiminut tähän postaukseen kiistatta matkani suosikkikohteet.

Art Decoa Miamin South Beachillä

Matkan ehdoton helmi oli päiväreissu USA:n mantereen eteläisimpään kärkeen Key Westiin. Bussimatka taittui mukavasti luontoa ihastellen, kun sinne päästäkseen on ylitettävä yli 40 siltaa. On todettava, että Key West ylitti kyllä kaikki odotukseni kauneudellaan ja ilmapiirillään! Suuntasimme ensimmäiseksi eteläisimmän kohdan "tynnyrille", josta oli vain 90 mailin matka Kuubaan, eli lyhyempi kuin Miamiin. Useat matkailijat kuvauttivat itsensä muistoksi maamerkin kohdalla, johon sai jonottaa todella pitkään.

Key Westissä kiertelimme rennoin opastuksin varustetuilla minijunilla (näitä kutsuttiin nimellä trolley), jotka toimivat hop on-hop off -periaatteella. Näimme kuuluisan saarella asuneen Ernest Hemingwayn talon, ihastelimme upeita asuintaloja, kävelimme viehättävillä kaduilla ja maistoimme Florida Keys -saarilta peräisin olevaa Key Lime pietä. Key Westillä olisi ollut tarjota vielä paljon enemmän, mutta valitettavasti jo liian pian meidän piti lähteä takaisin Miami Beachille retkibussillamme. Key Westiä voin lämmöllä muistella vielä pitkään, sillä niin valloittavan ihana paikka se oli!

Key Westin päänähtävyys
Näillä Key Westin kaduilla olisin voinut kierrellä loputtomiin
Koska yleisurheilijoiden kilpailukausi ajoittuu kesälle, oli minunkin etsittävä Miami Beachillä jokin urheilukenttä, jolla treenata loman aikana. Jo koti-Suomesta löysin Googlen avustuksella lähistöltä Flamingo Parkin. Perillä osoittautui, että se olikin lähellä hotelliamme, joten mikäs sen parempaa. Olen aina nauttinut treenata helteellä ja lämpö hellii lihaksiani. Parhaimmat tuloksetkin teen aina lämpimissä olosuhteissa, sillä tällöin saan itsestäni aina parhaiten irti. Kahden Floridan matkan kokemuksella olen hyvin vakuuttunut siitä, että juoksu ei ole tuntunut koskaan yhtä terävältä kuin siellä. Pituushyppypaikkaa ei valitettavasti kentällä ollut, mutta siihen olin osannut varautua. Treenit olivatkin sisällöltään pitkälti nopeustreenejä, loikkia ja palauttavia vetoja. Floridassa treenaamisesta oli jopa kokonaisuudessaan hyötyä, sillä Suomeen palatessani olin "herkistynyt" eli kisakuntoni oli parantunut.
Kyllä kelpasi treenata täällä!
Alkupäivien rentoja rullauksia

Miamista puhuttaessa monilla tulee usein mieleen Ocean Drive, jolla useita elokuviakin on kuvattu. Tämä rannan lähellä sijaitseva katu edusti Art Deco -tyylisuuntaa ja sen varrella kiertelivät muun muassa hienot urheiluautot. Ocean Drive kuuluu ehdottomasti Miami Beachin "to go"-listalle, koska sillä kadulla riittää näkemistä moneen makuun.

Pakollinen Ocean Drive-kuva

Miamissa silmä lepäsi kaiken edellisen lisäksi myös pilvenpiirtäjissä, hienoissa luksusveneissä ja veneretkellä näkemissämme julkkisten miljoonien dollareiden arvoisissa huviloissa. Yhtenä päivänä lähdimme julkisilla kulkuneuvoilla etsimään Seaquariumia, joka vihdoin monen mutkan jälkeen löytyi. Tämä meriakvaario oli täynnä eksoottisia eläimiä ja katselimme jokaisen puiston tarjoaman show:n. Seaquarium oli ehkä enemmin tarkoitettu lapsille, mutta soveltui myös aikuisille viihdyttävyydellään.

Downtown Miamissa käväisimme Hard Rock Cafessa
The Killer Whale meriakvaariossa

Miamin ulkopuolella oli vielä muitakin mainitsemisen arvoisia paikkoja, joista Everglades National Park oli yksi niistä. Ennalta varaamamme Safari-retki oli jännittävä, ja vetäjämme huumorintaju vetosi varmasti kaikkiin osallistujiin. Tällä retkellä siis kuljettiin eräänlaisella veneellä ympäri kansallispuiston rämealuetta, ja samalla bongailtiin alligaattoreita. Veneajelun jälkeen näimme vielä alligaattoriesityksen ja pääsin pitämään elävää vauva-alligaattoria käsissä. Tämä oli minulle ainutlaatuinen kokemus, jonka tulen varmasti muistamaan vielä pitkään.

Hello alligator

Shoppailun ystäville USA on mainio paikka, sillä ostoskeskuksia ja outlet-myymälöitä on laidasta laitaan. Ennen matkaa tehdyn taustatyön jälkeen valitsimme ostoskeitaaksemme valtavan Sawgrass Mills:n, joka sijaitsi Miamin ulkopuolella. Täytyy myöntää, että itse en ole niin suuri shoppailufriikki kuin voisi olla, mutta USA:n ostosmahdollisuudet sytyttävät minutkin. Näissä ostosparatiiseissa ihan eksyy, mutta ne ovat hyvin varustellut tarjoten jokaiselle jotakin. Samaa voisi sanoa myös Miamista matkakohteena, joka ei taatusti jätä ketään kylmäksi. Minulla oli loman lopussa tunne, että tänne Miamiin vielä joskus palaan. Miamissa on jotain maagista, ja mielelläni matkustaisin sinne vielä uudelleen selvittämään lisää tästä huippukohteesta.