maanantai 19. joulukuuta 2016

Haaveista totta - Dubai

Viime viikon lomailin Dubaissa Arabiemiraateissa, jossa tekeminen ja näkeminen ei lopu koskaan kesken. Dubai hurmaa suuruudellaan, vetovoimaisuudellaan ja rajattomilla mahdollisuuksillaan. Dubaissa on helppo kulkea metrolla nähtävyyksien välillä ja taksi on halpa, mutta muuten turvallisessa Dubaissa liikenne on vähän aggressiivista ja ruuhkaista. Aurinko lämmittää mukavasti talvellakin ja sateet ovat harvinaisia. Paikallisen kulttuurin mukaisesti polvet ja olkapäät tulee olla peitettyinä, mutta hotellialueellamme sai kulkea topissa ja minishortseissa. Dubai on todella kaunis kaupunki, joka tarjosi minulle lukemattomia muistoja, kokemuksia ja elämyksiä. Tässä poimintoja niistä.

Näkymää uima-allasalueelta

Hotelliimme Dubain Jumeirah-alueella saavuimme illalla ja hetken ihmeteltyämme pilvenpiirtäjien valoja ja lumoa, kävimme läpi hotellialueen. Olimme varanneet Club Oceanfront-huoneen, johon kuului merinäköalan lisäksi pääsy ylimmän kerroksen (25.) loungeen erikoisaamiaiselle ja iltaisin happy hourille drinkeille ja kevyille snackseille. Tätä palvelua hyödynsimme parhaamme mukaan, aina kun retki tai muu nähtävyys ei mennyt sen kanssa iltaisin päällekkäin. Ensimmäiseen iltaan se sopi juhlallisesti lomaa aloittamaan.

Hotellialueelta kuvattua

Toisena päivänä suuntasimme hienon aamiaisen nautittuamme ensin maailman korkeimpaan rakennukseen, Burj Khalifaan. Olimme varanneet käynnin ennen matkaa netistä, minkä vuoksi vältyimme jonottamasta lippuja Burj Khalifan juurella. Metrolla pääsi kätevästi suoraan valtavaan ostoskeskukseen Dubai Malliin, jonka sisällä oli sisäänkäynti Burj Khalifaan. Sinne ei kuitenkaan ihan niin helposti löydetty, vaan monien eksymisten jälkeen (opasteet eivät ostoskeskuksessa olleet kovin hyvät) pääsimme At The Top-Burj Khalifan porteille varaamamme aikaa hieman myöhässä. Dubaissa tuleekin varata kulkemisiin runsaasti aikaa, koska etäisyydet ovat pitkiä, välimatkat toisinaan sokkelomaisia ja ihmisiä on paljon. Näkymät näköalatasanteelta 124. kerroksesta olivat kuitenkin upeat ja ehdottomasti käynnin arvoiset!

Burj Khalifan maisemia

Burj Khalifan jälkeen jatkoimme matkaa metrolla vanhan Dubain alueelle Deiraan, Dubain museoon, kultasoukkiin ja basaareille. Kultasoukkiin päästäkseen tuli ylittää Dubainlahti pienellä dirhamin hintaisella venekyydillä. Basaareissa kiertelimme sisäänheittäjien huudoista välittämättä, minkä jälkeen palasimme metrolla takaisin Dubai Mall:n akvaarioon ja merenalaiseen eläintarhaan. Olimme hankkineet Burj Khalifan ja akvaarion yhteislipun, joissa tuli käydä saman päivän aikana. Akvaariossa kävelimme "kalatunnelin" läpi, joka pursusi eri lajisia mereneläviä. Katselimme myös muita merieläimiä ja vedestä riippuvaisia maaeläimiä.

Akvaarion "kalatunneli"

Kiertelimme Dubai Mall:ssa (jota muuten pidetään maailman suurimpana ostoskeskuksena) vielä muutamassa kaupassa, ja vaikka aina ennen olen kaikissa kauppakeskuksissa USA:n isot mall:t mukaan lukien pysynyt kartalla missä päin liikutaan, niin tuolla olin aivan hukassa. Ostoskeskuksen yli 1300 liikettä pitivät huolen siitä, että joka 50 metrin jälkeen tuli etsiä oma sijaintinsa kartalta uudelleen. Iltaisin puolen tunnin välein Dubai Mall:n ulkopuolella pidetään kuuluisa suihkulähdeshow, jossa vesi nousee jopa reilun sadan metrin korkeuteen. Taustalla oleva Burj Khalifa luo hienot puitteet muutaman minuutin tanssivien suihkulähteiden esitykseen, joka kruunasi osaltamme toisen lomapäivän.

Suihkulähdeshow, taustalla Burj Khalifa ei mahtunut kokonaan kuvaan

Kolmantena päivänä oli vuorossa Aquaventure-vesipuisto, joka sijaitsi keinotekoisella Palmusaarella, Atlantis-hotellin yhteydessä. Päivä kului nopeasti liukumäkiä laskien, "villissä virrassa" lipuen, rannalla aurinkoa palvoen ja meressä uiden. Olen aina suosinut renkaalla laskettavia mäkiä vesipuistoissa, sillä ne eivät kiihdy huippunopeuksiin eikä pää hakkaa ikävästi mäkeä vasten. Tällaisia mäkiä riitti onneksi kovasti Aquaventuressakin, vaikka vesipuistoalueella välillä oli vaikeaa löytää mäeltä toiselle. Useat mäet kun päättyivät "villliin  virtaan", joka yhteispituudeltaan lienee olevan jopa 1,6 km pitkä. Vietimme joka tapauksessa hauskan ja vauhdikkaan päivän vesipuistossa, vaikka hurjapäiden suosima, erittäin kovaan nopeuteen yltävä "The Leap Of Faith" jäikin kokeilematta.

Aquaventure-vesipuisto

Liukumäkiä, taustalla siintää maailman ainoa 7 tähden hotelli Burj Al Arab

Vesipuistossa vietetyn päivän jälkeen rauhotuimme illalla hotellimme loungessa ja valmistauduimme illan Dhow-risteilyyn Dubai Marinassa. Tämä oli myös yksi niistä retkistä, jonka olimme etukäteen varanneet. Käveltyämme tovin matkaa The Walk:lla eli läheisellä ravintoloita pursuavalla promenadilla, erkanimme Marinaan, jonka kiemurtelevat kävelykadut toivat meidät laivan lähtöpaikalle. Olimme hyvissä ajoin laivalla ennen boarding-timea, mikä oli hyvä, sillä pääsimme heti laivan kannelle hyville istumapaikoille. Dhow-risteilyn ohjelmaan kuului kauniin Marina-alueen pilvenpiirtäjien ihailu, buffet-ruokailu ja ohjelma, joka sisälsi tanssia sekä musiikkiesityksiä. Ruoka oli oikein hyvää, mutta parasta retkessä olivat kuitenkin hulppeat maisemat.

Dhow-risteily alkamassa Dubai Marinassa

Neljäs päivä lähti käyntiin hotellin kuntosalilta, jonne oli hotellin asukkailla vapaa pääsy. Vaikken ollut harjoitusohjelmaa matkalle mukaan ottanut, sovelsin ja mukailin treenin itselleni sopivaksi. Kuntosalilaitteiden määrä yllätti, ja tavallisen kyykkäämisen lisäksi kokeilin itselleni tuntemattomia treenimuotoja saaden lihakset kipeytettyä seuraavaksi pariksi päiväksi. Ainakin treeni meni oikeaan osoitteeseen...

Saliselfie

Salin jälkeen oli rentouttavaa lepäillä auringossa hotellin allasalueella. Lämmitetyt uima-altaat ja pilvettömältä taivaalta paistava aurinko kuuluvat omalta osaltani onnistuneeseen rantalomaan. Kävimme myös meressä uimassa hotellin yksityisellä rannalla, mutta merivesi oli luonnollisesti vähän kylmempää kuin uima-altaiden vesi. Altaalla ja meren äärellä loikoilu oli virkistävää vaihtelua intensiiviseen nähtävyyksien ja retkien kiertelyyn.

Kyllä täällä kelpasi

Iltapäivällä kävimme myös niin ikään valtavassa ostoskeskuksessa, Mall of the Emirates:ssa, joka on kuuluisa sisälaskettelukeskuksestaan. Ski Dubain löytäminen oli onneksi helpompaa kuin Dubai Mall:ssa suunnistaminen, mutta täysin vaivatta ei sekään löytynyt. Hetken katselimme ja ihmettelimme laskettelukeskusta ostoskeskuksen sisällä, mutta koska kyseessä on Dubai, oli jo käynyt selväksi, että kaikki on tässä kaupungissa mahdollista.

Ski Dubai

Illalla vierailimme vielä Global Villagessa, joka on täynnä maailman eri maiden tuotteita ja putiikkeja. Paikka oli pitkälti paikallisten suosima, mutta täällä "matkalla maailman ympäri" näyttäytyi mitä erinäisempiä kulttuureita kauniine väriloistoineen. Sisäänpääsyhinta Global Villageen oli edullinen, mutta jos olisi halunnut huvipuistolaitteisiin, olisi pitänyt ostaa niihin laitelippuja erikseen. Ilotulitus oli mukava lisä illan kulkuun, mutta pienenä miinuksena eri maiden alueet muistuttivat hyvin paljon toisiaan myyden samoja tuotteita.

Global Village, USA-fanina kuvasin tietysti Vapaudenpatsaan

Seuraavana päivänä koitti loman kohokohta ja matkan eniten odotettu retki eli aavikkosafari. Aamupäivä kulutettiin rannalla ja altaalla loikoillen ja tennisottelua seuraten, kunnes retken järjestäjän kyyti saapui hotellillemme noutamaan meidät aavikkoseikkailua varten. Kun aavikon laidalla auton renkaiden ilmanpaineet oli saatu säädettyä kohdilleen, töyssyinen ja odottamaton kyyti aavikon kummuilla sai alkaa. Jeeppiajelu peittosi hauskimmatkin kokemani vuoristoradat ja kesti juuri sopivan kauan. Välillä pysähdyimme kuvailemaan ja ihailemaan kaunista auringonlaskua. Lopulta päädyimme määränpäähämme beduiinikylään, jossa ratsastimme kamelilla, söimme maittavan arabialaisen illallisen ja katselimme napatanssiesitystä. Dubain lomani ei olisi ollut täydellinen ilman tätä aavikkosafaria.

Auringonlaskun aavikkosafari

Viimeinen kokonainen lomapäivä valkeni hieman pilvisenä, mutta aamiaisen jälkeen pilvet olivat kadonneet ja saimme nauttia vielä altaalla sekä rannalla auringon säteistä. Pisimmät aurinkotunnit kuuluivat tähän päivään, koska matkan päänähtävyydet oli ehditty kiertää jo aiempina päivinä. Iltapäivällä kävelimme kuitenkin vielä kerran Walk:lla ja Dubai Marinassa, jossa pistäydyimme lisäksi Marina Mall:ssa. Viimeiset tuliaiset ostettuamme palasimme hotellille viimeisen illan loungen tarjonnasta nauttien.

Päivänvalon Dubai Marina

Dubain matka oli juuri niin uskomaton kuin olin ajatellut, ja nousee kokemistani matkakohteista korkealle sijalle. En voi kuin lämpimästi suositella Dubaita matkakohteena. Jos nähtävyydet, shoppailu, auringonotto, vesipuistot, hyvät ravintolat jne kiinnostavat, on Dubai juuri oikea lomakohde suunnata. Kaupunkiloman voi kätevästi yhdistää rantalomaan, ja aktiviteetit sekä rajattomat ostosmahdollisuudet tekevät lomasta juuri sinun näköisesi. Nyt lomalta palattuani olen levännyt, virkistynyt ja jättänyt kouluasiat hetkeksi taka-alalle. Tästä onkin mukava jatkaa rauhalliseen joulun viettoon koti-Suomessa. Iloista joulua kaikille!

1. Kiitos asiallisesta ja tiivistetystä kertomuksesta! Kuukauden kuluttua olisi tarkoitus tallata noita samoja katuja, ja kaikki Dubai-aiheinen kiinnostaa.

1. Kiitos kommentistasi ja mukavaa matkaa sinulle Dubain lämpöön, varmasti tulet siellä viihtymään! :)